Veritex is bij Mark Huisman (39), huidige directeur/eigenaar van Veritex, met de paplepel ingegoten. Veritex bestaat volgend jaar 90 jaar en hiervan is de familie Huisman al 55 jaar betrokken bij het bedrijf en ruim 40 jaar als eigenaar.
Met de paplepel ingegoten
In het verleden hadden bedrijven nog veel meer een sociale rol voor medewerkers en hun gezin. Zo kwam Sinterklaas jaarlijks bij Veritex op bezoek om de kinderen van het personeel cadeautjes te brengen. Ook waren er bij speciale mijlpalen feestelijke activiteiten waarbij de kinderen welkom waren. Zodoende kwam Mark al vanaf kleins af aan af bij Veritex. Maar wat waarschijnlijk de grootste invloed heeft gehad op Mark om in de voetsporen van zijn opa en vader te treden, zijn de levendige verhalen van zijn opa over zijn avonturen bij Veritex. Opa Arie Huisman heeft Veritex in 1981 overgenomen met de toenmalige financieel manager als compagnon. Zijn enthousiasme en de trots waarmee hij de anekdotes uit die tijd vertelde, werkten aanstekelijk op Mark. Dit tezamen met de goede band met zijn vader Dick maakte dat Mark zonder aarzelen 12 jaar geleden zelf de stap naar Veritex heeft gemaakt.
In sneltreinvaart naar directeur
Begin 2010, na het opdoen van werkervaring buiten Veritex is Mark gestart in een soort traineeship. Het idee was om een jaartje op alle afdelingen mee te lopen. Dit plan werd echter al snel ingehaald door de realiteit: na 2 maanden zat Mark al op de afdeling Verkoop als binnendienst medewerker. Een half jaar later werd hij verantwoordelijk voor de gehele afdeling verkoop om nog weer 2 jaar later als directeur het stokje van zijn vader over te nemen.
Je bent er voor de medewerkers
Mark gelooft in een dienende rol als directeur. Hij vindt het belangrijk om als directeur de medewerkers te ondersteunen zodat ze in hun kracht staan. ‘Meestal zoeken medewerkers alleen even bevestiging van wat ze zelf eigenlijk al weten. Daarnaast is het soms nodig dat je ondersteunt of ingrijpt om het grotere geheel te bewaken.’ Als directeur is Mark dus vooral bezig met het creëren van optimale randvoorwaarden. Dit betekent in praktijk dat hij ook investeert in zaken, waarvan de opbrengst niet direct meetbaar is. Hoe dragen nieuwe snelle computers, een nieuwe grotere parkeerplaats, een klimaatbeheersingssysteem of een gezellige kantine bij aan het bedrijfsresultaat? Het maakt een groot verschil voor de medewerkers!
Op welke manier maakt Veritex een verschil?
… voor medewerkers
Het motto van Mark: ‘Vraag alleen datgene aan je medewerkers dat je ook zelf bereid bent te doen.’ Je hebt als directeur een voorbeeldrol.’ Het welzijn van de medewerker staat op de eerste plaats. Dat betekent aandacht voor: veiligheid, werkplezier, uitdaging en afwisseling.
Naast het werken worden leuke activiteiten georganiseerd, zoals een feestavond of een vrijdagmiddagborrel, zodat je elkaar als collega’s ook buiten het dagelijkse werk kunt ontmoeten. Dit was helaas door corona nauwelijks mogelijk. Gelukkig lijkt het in 2022 weer te kunnen. Waar Veritex ook veel oog voor heeft is de balans werk en privé. Dit gaat hand in hand.
… voor klanten
Veritex is in de markt een relatief kleine speler. Dat heeft grote voordelen. Zo spreek je direct iemand die weet waar hij of zij het over heeft. Er is binnen Veritex veel kennis aanwezig over de grote verscheidenheid aan toepassingen van onze producten. ‘We maken echt een verschil in het meedenken met de klant over wat de beste oplossing is voor zijn toepassing.’ Veritex is flexibel en schakelt snel: ‘Als je als klant een keer misgrijpt in je voorraad, dan werkt Veritex met een buitengewoon snelle levertijd zodat jouw proces niet stil komt te staan.’ Dit alles ook nog voor een verrassend scherpe prijs.
Ontwikkelen – mens en machine
Om te kunnen blijven voldoen aan de wensen en eisen van de klanten is het belangrijk om te blijven ontwikkelen. Ook Mark beseft dit maar al te goed en is continu alert op vernieuwingen. ‘We kijken als team constant wat er beter kan en welke nieuwe grondstoffen en technologieën er beschikbaar zijn. Het is belangrijk om nieuwe producten te blijven ontwikkelen om nieuwe mogelijkheden te kunnen bieden aan de klanten. Ook vinden we het belangrijk om continu onze processen te verbeteren door te automatiseren en te digitaliseren. Dit vraagt ook oog voor de opleiding en ontwikkeling van onze medewerkers om aan te blijven haken bij de technologische ontwikkelingen.’